b_170_127_16777215_00_images_stories_164f-n.jpgرئیس مؤسسه رواق حکمت گفت: روش آموزش سنتی حوزه های علمیه یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزش در سطح مراکز آموزش عالی دنیا و بهترین روش برای دست‌یابی به عمق دانش دینی است که باید این روش را حفظ کرد،

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله هادوی ‌تهرانی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم (29 اردیبهشت) در اولین جشنواره تبلیغ مطهر که در تالار همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاقی عظیم در سطح جهانی رخ داد، در آن زمان دین به انزوا رفته بود و اندیشمندان غربی که مرگ آن را اعلام کرده بودند، به یک‌باره با این واقعیت روبرو شدند که دین زنده است و توان اداره کردن جامعه را دارد.

آیت الله هادوی تهرانی افزود: اگر قبل از انقلاب زمینه‌هایی برای تبلیغ اسلام وجود داشت، بعد از انقلاب این زمینه‌ها به ناگهان توسعه پیدا کرد که این زمینه‌های گسترده، فرصتی برای تبلیغ و رساندن رسالت الهی به مردم به شمار می‌روند.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی با بیان اینکه انبیای الهی هم مامور به تبلیغ و رساندن رسالت الهی به مردم بودند، گفت: تبلیغ مربوط به قشر خاصی از جامعه روحانیت نیست، بلکه وظیفۀ تمامی جامعه روحانیت از طلبه کوچک گرفته تا مرجع بزرگ این است که در زمینه‌های گوناگون و به اشکال مختلف تبلیغ کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرط اول تحقق این امر این است که ما رسالات‌الله را بشناسیم، خاطرنشان ساخت: ما باید بدانیم حقیقت دین چیست و باید آنچه را که در زمینه دین بیان می‌کنیم، مستند به دانشی درست و صحیح باشد.

رئیس موسسه رواق حکمت عنوان کرد: قطعاً اگر مبلغ، صاحب نظر و مجتهد باشد بهتر است، اما شاید شرایط برای اجتهاد همه فراهم نباشد، لذا مبلغان باید سعی کنند، سطح علمی خود را بالا ببرند تا اگر مطلبی را بیان می‌کنند که اجتهادی نیست، معتبر باشد.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه افزود: مبلغ باید منابع را درست بشناسد، بداند باید چگونه و به کدام منابع رجوع کند و آرای معتبر و نظرات مستحکم را بداند.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی از نگرانی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام در زمینه کمرنگ شدن روش سنتی حوزه سخن به میان آورد و علت نگرانی آن‌ها را اینگونه بیان کرد: آن‌ها نگرانند زیرا روش سنتی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزش در سطح مراکز آموزش عالی دنیا و بهترین روش برای دست‌یابی به عمق دانش دینی است که باید این روش را حفظ کرد، این روش، روشی است که دنیا، خواهان یادگیری آن است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: وظیفه حوزه‌هاست که این میراث گرانقدر را که علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ آن را حفظ کرده و به ما رسانده‌اند، حفظ کرده، توسعه دهند و به نسل‌های آینده منتقل کنند.

وی با بیان اینکه شرط دیگر یک مبلغ، شناخت مخاطب است، بیان کرد: مبلغ خوب کسی است که علایق و سلیقه‌های مخاطب خود را بشناسد و در عرضه مطالب خود از آن‌ها بهره ببرد و مطلبش را جذاب کند.

وی تصریح کرد: اما این مبلغ باید مواظب هم باشد تا بر بستر علایق و سلیقه‌های مخاطب توقف نکند، بلکه با ظرافت و هوشیاری، نگرش و سلیقه مخاطبش را عوض کند و به مرور زمان او را به سمت و سویی هدایت کند که شایسته اوست که این همان هنر تبلیغ است.

وی با بیان اینکه تاکید بر روش سنتی به معنای نفی استفاده از روش‌های جدید نیست، گفت: امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌های مجازی گوی سبقت را از مراکز آموزش عالی کشور ربوده‌اند اما نگرانی که وجود دارد این است که مبادا افرادی که در این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند و با این ابزار آشنایی دارند از دانش و اطلاعات دقیق و عمیق نسبت به اسلام برخوردار نباشند و این نقطه ضعف در آن فضای گسترده، باعث انحرافاتی در مخاطب شود، لذا در عین حال که باید عرصه تبلیغ مجازی توسعه پیدا کند، باید به مطالبی که در این زمینه عرضه می‌شود نیز دقت و توجه داشت.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی عنوان کرد: در هر دقیقه که می‌گذرد زمینه فضای مجازی توسعه پیدا می‌کند لذا اگر ما امروز به آینده می‌اندیشیم، باید از همین امروز در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم اما باید توجه داشت که این سرمایه‌گذاری در زمینه‌های ابزاری ما را از سرمایه‌گذاری در زمینه محتوایی غافل نکند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رسانه در حالی که ابزاری مهم برای تبلیغ است، ابزاری خطرخیز نیز محسوب می‌شود، اذعان داشت: ما نگرانیم تا مبادا افرادی که در این زمینه وارد می‌شوند، گرفتار انحرافاتی بشوند که در این حوزه به صورت پنهان و پیدا وجود دارد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

______________________

لینک های مرتبط:

- خبرگزاری شبستان (استان خراسان رضوی)

- خبرگزاری ایکنا

- قطره

- پایگاه اطلاع رسانی بصیرت

- قدس دیلی (روزنامه صبح ایران)

- خبرگزاری رسا

منوی داخلی