b_170_127_16777215_00_images_stories_181f-n.jpgپنچمین اجلاسبین المللی نخبگان پیروان اهل بیت (علیهم السلام) با حضور شخصیت های برجسته جهان تشیع از 120 کشور جهان در ماه جاری ازسوی مجمع جهانی اهل بیت (ع) در تهران سالن اجتماعات سران برگزار می شود.

مؤسسه رواق حکمت ضمن حضور در این اجلاس، محصولات ارزشمند علمی فرهنگی خود را در نمایشگاهی که بدین منظور در حاشیه این اجلاس برگزار می شود، جهت آشنایی بیشتر اندیشمندان و نخبگان پیروان اهل بیت (علیهم السلام) عرضه می کند.

مؤسسه رواق حکمت، اندیشه ای است برای پیمودن راه پیامبر عظیم الشان اسلام، ائمه اطهار علیهم السلام و تمام بزرگانی که در راه دین اسلام تلاش کرده اند؛ رؤیای مسلمانانی است که امروز را فرصتی برای حرکت می دانند و به آینده امیدوارند.

این مجموعه در سال 1379 توسط آیت الله هادوی تهرانی در قم، قلب علمی جهان تشیع، با رویکرد بین المللی بنیان نهاده شد، تا با اتقان علمی پژوهش کند و ابعاد اسلام را به شیوه ای نوین عرضه نماید.

هر چند در ابتدای راه هستیم، ولی امیدواریم تلاش های کوچک ما به یاری تک تک مسلمانان جهان به بار بنشیند و کشتی نجات بشریت را لنگر بکشاند. ان شاالله

بخشی از فعالیتهای مؤسسه رواق حکمت به شرح زیر است:

۱- فعالیت­های علمی پژوهشی:

أ- پژوهشهای روزآمد دینی

امروزه جهان اسلام به شدت نیازمند تولید علوم انسانی بر پایهی آموزههای اسلامی است. تولید این علوم با استفاده از گنجینهی گرانقدر نصوص دینی، نیازمند روش و متدولوژی خاصی است. "نظریهی اندیشهی مدون در اسلام" نظریهای است که بیش از دو دهه قبل توسط آیت الله هادوی تهرانی برای این منظور ارایه شد.

در بخش پژوهشهای روزآمد دینی تلاش میشود تا با تکیه بر این نظریه، قدمهایی در راه تولید علوم انسانی اسلامی برداشته شود.

ب- دانشگاهو حوزه بینالمللی علوم انسانی اسلامی حکمت

امروزه نیاز گستردهای در جهان اسلام به متخصصین علوم انسانی اسلامی وجود دارد. با توجه به این نیاز، مؤسسهی رواق حکمت در تلاش است تا با راهاندازی دانشگاه و حوزه ای بینالمللی، نسبت به تربیت این نیروی متخصص اقدام نماید. این دانشگاه در مرحله تأسیس و برنامه ریزی و تدوین متون آموزشی علوم انسانی اسلامی بر اساس "نظریهی اندیشهی مدون در اسلام" است. هدف این دانشگاه تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند پاسخگوی نیاز روزافزون جهان اسلام به این گونه علوم باشند.

۲- فعالیتهای تبلیغی ترویجی:

علاوه بر نیازهای علمی در جهان اسلام، نیازهای بسیاری در سطح عموم مسلمانان وجود دارد که باید توسط علمای دینی پاسخ داده شود. مؤسسهی رواق حکمت برای پاسخگویی به این نیازها علاوه بر حضور در عرصه ی چاپ، به طور جدی به فعالیت در فضای مجازی مشغول است. برخی از فعالیتهای فعلی و برنامههای آتی این مؤسسه عبارتند از:

أ- انتشارات

انتشارات خانه­ خرد وابسته به مؤسسهی رواق حکمت از بدو تأسیس تاکنون، به تنهایی یا با همکاری سایرمؤسسات، مبادرت به چاپ کتب تخصصی و عمومی در عرصه­ های مختلف علوم دینی کرده است. برخی از این کتب به زبانهای فارسی، عربی، اردو و انگلیسی در دسترس میباشند.

مؤسسهی رواق حکمت علاوه بر فعالیت در عرصهی چاپ کتاب، به زودی به عرصهی نشر مجلات تخصصی اسلامی هم وارد خواهد شد که نخستین آنان، مجلهی تخصصی فقهی رواق فقه خواهد بود.

ب- سایت پاسخ­گویی به سوالات دینی (islamquest.net)

این سایت هم اکنون به 14 زبان، مشغول پاسخگویی به پرسشهای دینی مخاطبین از سراسر جهان میباشد. ویژگی اصلی این سایت، اتقان و سطح علمی بالای پاسخهایی است که به سؤالات مخاطبان داده می­شود، به گونهای که هر پاسخ، در واقع یک مقالهی علمی کوتاهبا ارجاعات دقیق به منابع و مآخذ معتبر می باشد.

ج-دایرةالمعارف اسلامی (islampedia.ir)

متأسفانه در دنیای کنونی اگر کسی بخواهد با اسلام آشنا شود، بیشتر از دریچهی نگاه غیر مسلمانان که تهیه منابع اسلامی را بر عهده گرفته اند، اسلام به او معرفی می شود. غرب با بیش از یک قرن سابقه­ در تدوین دایرهالمعارف­های اسلامی سعی دارد این مرجعیت را برای خود حفظ نمایدوبا توجه به دشمنی فزایندهی جهان غرب با اسلام اصیل، همواره تحریف اعتقادات اسلامی در رسانهها و منابع غربی به چشم می­خورد. به عنوان مثال سایت Wikipedia که به عنوان یک دایرة المعارف باز و بدون سانسور فعالیت می­کند، با اعمال دیدگاه های خود به نام استانداردهای سایت، هر مطلب اسلامی را در مدت کوتاهی حذف می کنند یا تغییر می دهنددر این شرایط لازم است که مرجعیت اطلاعات اسلامی، در اختیار علما و مؤسسات اسلامی قرار بگیرد و این امر هدف نهایی سایت اسلام پدیااست.

نسخه آزمایشی این سایت هماکنون به زبان فارسی در دسترس است و در آیندهی نزدیک با همکاری تمام مؤسسات و دانشمندان اسلام سایر زبانها نیز به آن اضافه خواهد شد.

د- تلویزیون اسلامی اینترنتی (islamlive)

با توجه به همهگیر شدن استفاده از اینترنت، مؤسسهی رواق حکمت قصد دارد تا با راهاندازی یک شبکهی تلویزیونی در فضای مجازی، علاوه بر ارتباط زنده با مخاطبان و پاسخگویی به سؤالات آنان، مستندها و برنامههای متنوعی را با مفاهیم اسلامی به مخاطبانش ارایه نماید.

ه- سیستم وبلاگ و شبکهی اجتماعی اسلامی (islamlog)

امروزه شبکههای اجتماعی مختلفی در جهان فعالند که با استقبال بسیاری در بین اقشار مختلف مواجه شده­اند. مؤسسهی رواق حکمت قصد دارد تا با ایجاد شبکهای اجتماعی، مخاطبان مسلمان را دعوت کند تا با محور قرار دادن هویت اسلامی خود، با یکدیگر مرتبط شوند.

پایگاه های اطلاع رسانی:

- پایگاه اطلاع رسانی موسسه رواق حکمت (ravaqhekmat.ir)

معرفی بخش ها، اهداف و سایت های مؤسسه، اطلاع رسانی در قالب اخبار و رویدا ها، طرح ها وبرنامه های آن از جمله مواردی است که این پایگاه اطلاع رسانی آنها را در رأس فعالیت های قرار داده است.

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی (Hadavi.info)

این سایت که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت می کند، کلیه اخبار، دیدگاه ها، پیام ها و بیانیه ها، مقالات، کتب، فایلهای صوتی و متنی دروس خارج فقه و اصول و نیز استفتاءات معظم له را به صورت روز آمد تحت پوشش خود قرار می دهد.

دیگر آثار

به غیر از آثار مذکور لوح های فشرده ای تحت عناوین "در اوج با ولایت" که در برگیرنده تعریف دقیق از ولایت فقیه و مسایل مربوط به آن می باشد و همچنین "یک عمر انتظار" که حاوی تعاریف صحیحی از انتظار، غیبت، ظهور و مسایلی حول این محورها است، در این نمایشگاه عرضه می گردد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

منوی داخلی