ادامه مطلب: انتشار کتاب «القضاء و القاضی» ترجمه کتاب قضاوت و قاضیترجمه عربی کتاب قضاوت و قاضی (قضاوت در اسلام 1) تألیف آیت الله هادوی تهرانی تحت عنوان «القضاء و القاضی» (القضاء فی الاسلام 1) منتشر شد.

 

 

 

در سرآغاز کتاب قضاوت و قاضی چنین آمده است: «قضاوت در اسلام» تلاشى تحقيقى براى شرح و نقد آراى حضرت امام‏قدس سره در اين سه بخش - قضاء، شهادات و اقرار - است كه با چينشى منطقى به بحث در حوزه‏ى قضاوت اسلامى مى‏پردازد و آيين و شرايط دادرسى آن را به شيوه‏اى استدلالى عرضه مى‏كند. که ترجمه عربی آن در کتاب «القضاء و القاضی» به این شرح است:

(القضاء في الاسلام دراسة تحقيقية -شرحاً و نقداً- لآراء الامام الخمینی (قدس) في المباحث الثلاثة، القضاء، الشهادات، الاقرار- معتمدين في ذلك منهجية منطقية نستعرض القضاء الاسلامي و قانون المرافعات و المحاكمات و شرائطها، و بطريقة استدلالية.)

این کتاب با همت بی دریغ انشارات خانه خرد، واحد ترجمه مؤسسه رواق حکمت و دار النشر امیر کبیر به زبان عربی ترجمه، چاپ و منتشر شد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب: نسخه جدید سایت اسلام کوئست با 16 زبان راه اندازی خواهد شدبه گزارش واحد سردبیری سایت های اینترنتی مؤسسه رواق حکمت، نسخه جدید سایت اسلام کوئست به زودی راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است سایت اسلام کوئست که تنها مرجع تخصصی پاسخ گویی به پرسش های علوم اسلامی است و تا کنون با دارا بودن چهارده زبان زنده دنیا به بیش از 12900 پرسش علوم اسلامی پاسخ هایی کاملا تخصصی را تحت اشراف حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) ارائه داده است، به زودی نسخه جدید آن با اضافه شدن دو زبان دیگر به مجموعه زبانهای خود آپلود و راه اندازی خواهد شد.

بنابراین، از این پس سایت اسلام کوئست با شانزده زبان زنده دنیا «فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، ترکی آذری، ترکی استانبولی، اندونزیایی، مالزی، روسی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، تایی، سواحیلی و هوسا» در امر پاسخ گویی به پرسش های علوم اسلامی فعالیت و در آینده ای نزدیک زبان «چینی» را نیز با همّت همکاران واحد ترجمه مؤسسه رواق حکمت به دیگر زبانهای موجود خود اضافه خواهد کرد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت=

 

ادامه مطلب: مصاحبه با شبکه جهانی سحرسیمای معارف انگلیسی شبکه جهانی سحر «معاونت برون مرزی صدا و سیما» در نظر دارد برنامه ای با عنوان «نگین درخشان قم» با محوریت بررسی زندگی نامه حضرت معصومه (س) و نقش حوزه های علمیه شیعه در حفظ فرهنگ اسلامی و اجتهاد به خصوص در شرایط معاصر تهیه و تولید نماید.

بر این اساس، پیرو هماهنگی های به عمل آمده از سوی مدیریت محترم شبکه جهانی سحر، آیت الله هادوی تهرانی (رئیس مؤسسه رواق حکمت) به عنوان یک مجتهد علوم حوزوی در خصوص موضوعاتی چون: نقش حوزه های علمی شیعه در حفظ فرهنگ اسلامی و اجتهاد بخصوص در شرایط معاصر، نهضت دایرةالمعارف نویسی (ریشه ها و چشم اندازهای آن)، روش های تحصیل در حوزه و ویژگی های طلاب جدید، اجتهاد و مراحل رسیدن به آن و موضوعاتی حول این محورهابه زبان انگلیسی نظرات ارزشمند خود را جهت نشر در شبکه جهانی سحر ارائه خواهند فرمود.

گفتنی است این مصاحبه علمی تخصصی امروز مورخ 3/3/1390 رأس ساعت 12 در محل مؤسسه رواق حکمت برگزار خواهد شد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

 

ادامه مطلب: حراست از میراث آموزش سنتی حوزه های علمیه مهمترین رسالت ماسترئیس مؤسسه رواق حکمت گفت: روش آموزش سنتی حوزه های علمیه یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزش در سطح مراکز آموزش عالی دنیا و بهترین روش برای دست‌یابی به عمق دانش دینی است که باید این روش را حفظ کرد،

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله هادوی ‌تهرانی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم (29 اردیبهشت) در اولین جشنواره تبلیغ مطهر که در تالار همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاقی عظیم در سطح جهانی رخ داد، در آن زمان دین به انزوا رفته بود و اندیشمندان غربی که مرگ آن را اعلام کرده بودند، به یک‌باره با این واقعیت روبرو شدند که دین زنده است و توان اداره کردن جامعه را دارد.

آیت الله هادوی تهرانی افزود: اگر قبل از انقلاب زمینه‌هایی برای تبلیغ اسلام وجود داشت، بعد از انقلاب این زمینه‌ها به ناگهان توسعه پیدا کرد که این زمینه‌های گسترده، فرصتی برای تبلیغ و رساندن رسالت الهی به مردم به شمار می‌روند.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی با بیان اینکه انبیای الهی هم مامور به تبلیغ و رساندن رسالت الهی به مردم بودند، گفت: تبلیغ مربوط به قشر خاصی از جامعه روحانیت نیست، بلکه وظیفۀ تمامی جامعه روحانیت از طلبه کوچک گرفته تا مرجع بزرگ این است که در زمینه‌های گوناگون و به اشکال مختلف تبلیغ کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرط اول تحقق این امر این است که ما رسالات‌الله را بشناسیم، خاطرنشان ساخت: ما باید بدانیم حقیقت دین چیست و باید آنچه را که در زمینه دین بیان می‌کنیم، مستند به دانشی درست و صحیح باشد.

رئیس موسسه رواق حکمت عنوان کرد: قطعاً اگر مبلغ، صاحب نظر و مجتهد باشد بهتر است، اما شاید شرایط برای اجتهاد همه فراهم نباشد، لذا مبلغان باید سعی کنند، سطح علمی خود را بالا ببرند تا اگر مطلبی را بیان می‌کنند که اجتهادی نیست، معتبر باشد.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه افزود: مبلغ باید منابع را درست بشناسد، بداند باید چگونه و به کدام منابع رجوع کند و آرای معتبر و نظرات مستحکم را بداند.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی از نگرانی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام در زمینه کمرنگ شدن روش سنتی حوزه سخن به میان آورد و علت نگرانی آن‌ها را اینگونه بیان کرد: آن‌ها نگرانند زیرا روش سنتی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آموزش در سطح مراکز آموزش عالی دنیا و بهترین روش برای دست‌یابی به عمق دانش دینی است که باید این روش را حفظ کرد، این روش، روشی است که دنیا، خواهان یادگیری آن است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: وظیفه حوزه‌هاست که این میراث گرانقدر را که علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ آن را حفظ کرده و به ما رسانده‌اند، حفظ کرده، توسعه دهند و به نسل‌های آینده منتقل کنند.

وی با بیان اینکه شرط دیگر یک مبلغ، شناخت مخاطب است، بیان کرد: مبلغ خوب کسی است که علایق و سلیقه‌های مخاطب خود را بشناسد و در عرضه مطالب خود از آن‌ها بهره ببرد و مطلبش را جذاب کند.

وی تصریح کرد: اما این مبلغ باید مواظب هم باشد تا بر بستر علایق و سلیقه‌های مخاطب توقف نکند، بلکه با ظرافت و هوشیاری، نگرش و سلیقه مخاطبش را عوض کند و به مرور زمان او را به سمت و سویی هدایت کند که شایسته اوست که این همان هنر تبلیغ است.

وی با بیان اینکه تاکید بر روش سنتی به معنای نفی استفاده از روش‌های جدید نیست، گفت: امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌های مجازی گوی سبقت را از مراکز آموزش عالی کشور ربوده‌اند اما نگرانی که وجود دارد این است که مبادا افرادی که در این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند و با این ابزار آشنایی دارند از دانش و اطلاعات دقیق و عمیق نسبت به اسلام برخوردار نباشند و این نقطه ضعف در آن فضای گسترده، باعث انحرافاتی در مخاطب شود، لذا در عین حال که باید عرصه تبلیغ مجازی توسعه پیدا کند، باید به مطالبی که در این زمینه عرضه می‌شود نیز دقت و توجه داشت.

آیت‌الله هادوی‌تهرانی عنوان کرد: در هر دقیقه که می‌گذرد زمینه فضای مجازی توسعه پیدا می‌کند لذا اگر ما امروز به آینده می‌اندیشیم، باید از همین امروز در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم اما باید توجه داشت که این سرمایه‌گذاری در زمینه‌های ابزاری ما را از سرمایه‌گذاری در زمینه محتوایی غافل نکند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رسانه در حالی که ابزاری مهم برای تبلیغ است، ابزاری خطرخیز نیز محسوب می‌شود، اذعان داشت: ما نگرانیم تا مبادا افرادی که در این زمینه وارد می‌شوند، گرفتار انحرافاتی بشوند که در این حوزه به صورت پنهان و پیدا وجود دارد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

______________________

لینک های مرتبط:

- خبرگزاری شبستان (استان خراسان رضوی)

- خبرگزاری ایکنا

- قطره

- پایگاه اطلاع رسانی بصیرت

- قدس دیلی (روزنامه صبح ایران)

- خبرگزاری رسا

 

ادامه مطلب: حرکت مردم تونس با روحیه اسلامی شکل گرفتآیت‌الله هادوی تهرانی، رئیس مؤسسه رواق حکمت در گفت‌وگو با ندای انقلاب، با اشاره به سفر اخیر خویش به تونس، به بیان برخی از مشاهدات و برداشت‌هایش از وضعیت مردم این کشور بعد از سقوط بن علی دیکتاتور حاکم پرداخت.

ویافزود: این سفر من به تونس دومین سفر بود؛ پیش از انقلاب این کشور حدود 5 سال پیش نیز سفری به این کشور داشتم، در آن زمان فضای خفقان شدید و نظام پلیسی وحشتناکی حاکم بود به شکلی که اجازه طرح کوچکترین مطلبی که احتمال ضرر برای حکومت داشت، داده نمی‌شد. در آن دوران درایام رحلت امام(ره) که به انجا سفر کرده‌ بودم و در جمع اندیشمندان و نویسندگان واساتید دانشگاه‌های این کشورسخنرانی داشتم، به من گفته شده بود که هیچ سخنی از امام وانقلاب مطرح نشود وگرنه پلیس به آن نشست حمله می‌کند. در این نشست یکی از اساتید درباره عرفان حضرت امام(ره)سؤال کرد که بعد از آن جو جلسه تا حدی ملتهب شد و فردای آن روز سؤال‌کننده دستگیر شد.

هادوی تهرانی اضافه کرد: همان سال علی رغم فعالیت‌های ضد اسلامی دولت تونس، شاهد علاقه جوانان تونسی به اسلام بودم و متوجه شدم که زیر آن پوسته غیر دینی تونس یک علاقه دینی نهفته است و امسال که به این کشور سفر کردم،شاهد بودم که در فضای آزادی که امروز فراهم شده، در کشوری که زمانی حجاب تنها در شهرهای کوچک و زنان سالخورده دیده می‌شود، در شهرهای بزرگ و زنان و دختران تحصیلکرده و دانشگاهی توسته یافته است و امروز نمازهای جماعت که در آن دوران رونقی نداشت، به شکل گسترده با حضور پرشور مردم برپا می‌شود و نمازها جمعه نیز شاهد حضور گسترده مردم مسلمان تونس است.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: علاقه‌ای که امروز به دین در تونس مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که حرکت مردم این کشور به تعبیر اندیشمندان تونسی، با یک روحیه اسلامی صورت گرفته است و ازادی که امروز در این کشور فراهم شده، مجال بروز و ظهور این ایمان اسلامی را فراهم کرده است و بنا به گفته یکی از اساتید و متفکران این کشور ظاهر تونس در آینده به شکل کامل‌تری اسلامی خواهد شد.

رئیس مؤسسه رواق حکمت یادآور شد: البته باید توجه داشته باشیم فرهنگ عمومی مردم در تونس به دلیل استعمار طولانی فرانسه و ادامه این استعمار در قالب استعمار فرهنگی، فرهنگی غیر دینی بوده و مردم این کشور با روحیه سکولار تربیت شده‌اند، ولی همین مردم به محض اینکه آزادی یافتند، اشتیاق خود را به دین نشان دادند.

آیت الله هادوی تهرانی درباره نگاه مردم تونس به انقلاب اسلامی اظهار کرد: اندیشمندان و روشنفکران این کشور از گذشته با حضرت امام(ره) آشنا بودند و حتی 5 سال پیش در آن خفقان، با تعابیر مختلف ارادت خود را به بنیاگذار کبیر انقلاب اسلامی ابراز می‌کردند ولی در سطح عامه مردم، متأسفانه به دلیل فعالیت‌های رسانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی، سعی شده وحشتی از جمهوری اسلامی در اذهان عمومی ایجاد شود و این تصور در برخی وجود دارد که در ایران یک اسلام افراطی و تنگ‌نظر حکومت می‌کند که توضیح واقعیت‌های ایران برای مردم این کشور بسیار جذاب است و تجربه این سفر نشان داد وقتی برای آن‌ها تبیین شود که ما چگونه توانسته‌ایم ارزش‌های اسلامی را در یک حکومت مدرن و امروزی تحقق بخشیم و توانسته‌ایم عملا مسئله همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب اسلامی وبلکه ادیان مختلف را در داخل ایران قانونمند کنیم،برای آن‌ها این تجربه بسیار جذاب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف رسانه‌های ما این است که تجربیات انقلاب اسلامی رابه ویژه در حوزه قانونگذاری به مردم تونس منتقل کنند؛ چرا که این کشور در آستانه انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسیاست و حوادث این کشور بسیار شبیه اتفاقات روز‌های نخست انقلاب اسلامی ایران است و قطعا انتقال تجربه انقلاب اسلامی به تونس برای آن‌ها الهام‌بخش خواهد بود و برای آن‌ها و این اشتیاق هم در مردم این کشور وجود دارد.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

_________________________

لینک های مرتبط:

- پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب

- جوان آنلاین

 

ادامه مطلب: کلاس درس آیت الله بهجت عرصه آموزش عملی اخلاق و معرفت بودرئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به دائم الذکر بودن آیت‌الله بهجت در تمام اوقات روز، گفت: کلاسهای درس وی که انعکاسی از تواضع وی در تدریس بود همواره با تذکرات اخلاقی، معرفتی و اجتماعی و سیاسی آمیخته می‌شد و عرصه آموزش عملی اخلاق و معرفت به شمار می رفت.

آیت الله هادوی تهرانی یکی از شاگردان آیت الله بهجت در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ویژگیهای اخلاقی و معرفتی آیت الله بهجت اظهار داشت: یکی از ویژگیهای اخلاقی آیت الله بهجت دائم الذکر بودن وی بود.

وی افزود: آیت الله بهجت در تمام مدت شبانه روز مشغول ذکر بود و کارهای دیگر، ایشان را از ذکر غافل نمی کرد و در جریان تدریس یا گفتگو همچنان اذکار خود را ادامه می دادند و این مداومت بر ذکر یکی از ویژگیهای بارز وی محسوب می شود.

آیت الله هادوی تهرانی به عنوان یکی از شاگردان آیت الله بهجت در رابطه با استاد خود گفت: نظمی که ایشان برای زندگی خود داشتند بسیار قابل توجه بود. ایشان نمازهای صبح، ظهر و شب را به جماعت و به صورت منظم برگزار می کردند. نماز وی نماز خاصی بود حال و هوای خاصی داشت به نوعی که می توان از این نماز بعنوان یک کلاس معرفتی یاد کرد.

رئیس مؤسسه رواق حکمت در رابطه با شیوه تدریس آیت الله بهجت گفت: وی در تدریس علاوه برنوآوریهای فقهی و مطالب علمی، همواره رعایت بزرگان را کرده و کلمات خود را در حاشیه کلمات بزرگان مطرح می کرد و به نوعی تواضع خود را در آموزش درسی نشان می داد.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله بهجت به لحاظ سخن گفتن همواره به کوتاه ترین سخن اکتفا و از زیاده گویی و اطناب پرهیز می کرد، اظهار داشت: شاید کسی که اولین برخورد را با وی داشت ظاهر ایشان را گرفته تلقی می کرد اما ارتباط نزدیکتر با وی مشخص می کرد که آیت الله بهجت دارای رویی گشاده بود و مزاح هایی متناسب با شرایط و موقعیت مطرح می کرد و برخوردی گرم و دوستانه داشت.

وی اضافه کرد: آیت الله بهجت همواره هنگام تدریس قبل از درس یا پایان آن اشاراتی و نکته هایی سیاسی، اجتماعی یا اخلاقی و عرفانی مطرح می کردند که در واقع پاسخ به پرسشهایی بود که ذهن مخاطب را مشغول کرده بود. کلاس درس وی هیچگاه خالی نبود و همراه در کنار تذکرات اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و سیاسی بود و عرصه آموزش عملی اخلاق و معرفت به شمار می رفت.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

_____________________

لینک های مرتبط:

- خبرگزاری مهر

- نقد نیوز

 

ادامه مطلب: نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانهمزمان با آغاز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مجموعه کتب منشر شده انتشارات خانه خرد، از طریق انتشارات امیر العلم (واقع در راهروی شماره C نمایشگاه بین المللی کتاب تهران) قابل دسترس عموم بازدیدکنندگان و علاقه مندان محترم خواهد بود.

روابط عمومی مؤسسه رواق حکمت

 

 

صفحه8 از10

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

منوی داخلی